V prvom rade platí, že zákazník má rovnaké právo na reklamáciu bez ohľadu na to, či tovar kupoval v kamennom alebo elektronickom obchode. Navyše, internetovému obchodníkovi ho môže bez uvedenia dôvodu vrátiť do 14 dní od prevzatia. Samozrejme, tovar musí byť nepoužívaný a toto právo sa netýka vecí ako sú napríklad filmy na DVD. 

Čo sa týka reklamácií, predajca má povinnosť vybaviť každú reklamáciu do 30 dní. Buď opravou, výmenou alebo vrátením peňazí, prípadne kreditom/poukážkou na nákup iného tovaru v jeho predajni. Druhou možnosťou je, že reklamáciu neuzná, teda označí ju za neopodstatnenú. Tridsaťdňová lehota začína plynúť až odo dňa, keď reklamovaný tovar predajca prevezme od kuriéra či dopravcu.

A pre reklamácie platia niektoré výnimky. Dôvody, pre ktoré možno reklamovať tovar vyrobený na objednávku, tlačoviny, filmy či rýchlo sa kaziace potraviny, sú výrazne obmedzené, upozornil Jan Kriegel z nákupného radcu Heureka.sk.

 

Mimochodom, porovnávače cien ako Heureka.sk sú dobrým pomocníkom pri nakupovaní. Sústreďujú sa na nich tovary z tisícok internetových obchodov. A čo je najdôležitejšie, každý z nich môžu zákazníci ohodnotiť. Nielen ceny čí rýchlosť dodania, ale aj skúsenosti s vybavovaním reklamácií.Zdroj: Flickr/GotCredit/CC

Aj pri nákupe cez e-shop musia byť kupujúcemu poskytnuté všetky dôležité informácie ako sú obchodné a reklamačné podmienky, forma dopravy a platby a kontaktné údaje. „Ak vám náhodou niečo nie je jasné, nebojte sa na to spýtať obchodníka. Rýchlosť jeho reakcie, jeho ochota i prístup vám veľa napovedia,“ dodáva J. Kriegel.

Pri nakupovaní cez internet ďalej radí nepodľahnúť prvej ponuke s veľkým nápisom o výpredaji.

Prieskum Heureky hovorí, že priemerná výška zľavy v povianočných výpredajoch je len okolo 16,5 percenta. Nie je nič jednoduchšie ako si akciový tovar pozrieť v porovnávačoch. A človek hneď vie, či je to cena ako vo väčšine ďalších obchodov, alebo ste ozaj natrafili na výhodnú ponuku.

15 rád o reklamáciách

  1. Reklamovaný tovar poriadne zabaľte a priložte k nemu sprievodný list s odôvodnením, kontaktnými údajmi, kópiou dokladu o zaplatení či záručným listom.
  2. Záručná doba začína plynúť okamihom prevzatia tovaru od dopravcu. Jej štandardná dĺžka pre spotrebiteľa je 24 mesiacov, môže však byť aj dlhšia. 
  3. V prípade reklamácie skúste kontaktovať aj priamo e-shop, môžu vám poradiť, ako najlepšie spracovať vašu žiadosť.
  4. Tovar môžete vrátiť v každej pobočke e-shopu.
  5. Pôvodný obal ani škatuľu nepotrebujete, obal nie je súčasťou tovaru. Táto podmienka platí len v prípade, že obal je neoddeliteľnou súčasťou produktu alebo je bez obalu nepredajný.
  6. Vždy trvajte na písomnom potvrdení o reklamácii, kde bude uvedená chyba a presne popísaná požadovaná náprava – oprava, výmena, uplatnenie zľavy alebo odstúpenie od zmluvy (vrátenie peňazí).
  7. Účtenku (blok) nepotrebujete, ak viete kúpu výrobku dokázať iným spôsobom, napríklad výpisom z účtu, v krajnom prípade čestným vyhlásením. S účtenkou však proces prebehne jednoduchšie.
  8. Reklamáciu musí obchodník vyriešiť do 30 dní.
  9. Keď tovar odošlete s doručenkou, dostanete presnú informáciu, kedy si obchodník tovar prevzal a viete si skontrolovať 30-dňovú lehotu.
  10. Ak e-shop uzná reklamáciu, hradí aj poštovné, no týka sa to najnižších nutných nákladov.
  11. Tovar kúpený na diaľku môžete do 14 dní vrátiť bez udania dôvodu, no náklady na vrátenie platí zákazník.
  12. Aj keď ste tovar kúpili v zľave, na vašich spotrebiteľských právach to nič nemení. Nemožno však tovar reklamovať z rovnakého dôvodu, pre ktorý bola znížená cena.
  13. Ak reklamujete trikrát rovnakú chybu, štyrikrát rôznu chybu alebo tri rôzne chyby naraz, máte nárok na vrátenie peňazí.
  14. Reklamovať nemožno chyby, ktoré vznikli bežným opotrebovaním alebo nesprávnym použitím.
  15. Záručná doba neplynie počas doby vybavovania reklamácie. Po vybavení reklamácie začína plynúť nová záručná lehota iba v prípade, ak vám tovar vymenia za nový. To isté platí aj pre vymenené súčiastky.

Zdroj: